Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skanzen Vychylovka a Lesní úvraťová železnice

8. 08. 2011 10:35:00
Uprostřed léta, ve dni, kdy bylo krásně pod mrakem a slunce zbytečně nepražilo ( ale zase nebylo nijaké valné světlo na focení ) jsme navštívili Vychylovku. Jedná se o nádherný skanzen, ležící v oblasti Žilinského kraje, přesněji v chráněnné krajinné oblasti Kysuce. Venkovní expozici protíná úvraťová železnice, která je skutečně funkční a lze se po ní projet takovýmto nádherným vláčkem...

DSC_0007.jpg

A tak jsme zjistili " kdy pojede vlak " a vydali se zatím s mírně málomluvným " odemykacím " průvodcem po zdejších chaloupkách, stodolách a jiných památkách. Větší část budov ve skanzenu je přenesená z již neexistující obce Riečnica, srubové obytné domy a hospodářská stavení pocházejí z usedlostí Rybovia a Do Potoka. Další domy jsou z usedlostí Oščadnica, Korne, Dunajov a Harvelka.

DSC_0011.jpg

Všude se potuluje takové menší stádo ovcí, které se pasou kde chtějí a prakticky nemají konec ani začátek ohrady - protože tam je asi zavírají sotva na noc.

Technické stavby tu zastupuje kombinace vodního mlýna a pily s hrázděnou konstrukcí (Hrázděné zdivo je typ zdění, při kterém je dřevěná nosná trámová konstrukce vyplněna cihlami, hliněnou maltou omazanými slabými trámky či výjimečně kameny) z obce Klubina. Stavba byla napojená na náhon, který poháněl kolo (průměr 4,5m). Náhon z potoka se dal uzavřít.

Další velmi krásnou stavbou je kaplička Panny Marie. Původně zdobila v centru obce Zborov nad Bystricou. Pochází ze začátku 19. století, je svěže bílá a má vedle sebe starý hřbitov. Prý se objevila ve filmu Želary, který se v tomto skanzenu částečně natáčel. Co se týká veškerého zbytku všech ostatních stavení - všude nainstalováno původní vybavení budov. Průvodce toho celkově moc nenamluvil ale vnitřky stavení byly nádherné. Nejen že je v nich původní vybavení ale jsou tam i postavičky lidí v dobových kostýmech.

DSC_0053.jpg

A tak se pomalu dostáváme k místní železnici. Jedná se o Lesní úvraťovou železnici - co to znamená ? Jedná se o tzv. lesní železnici sloužící ke stahování dřeva z malebných a nepřístupných kopců Oravy. Nebyla na Slovensku jediná, ale byla používána zřejmě nejdéle a především se její část podařilo zachovat jako součást Kysuckého Múzea.

Kysucko-oravská lesná železnica (KOLŽ) vznikla roku 1926 spojením dvou na sobě nezávislých lesních železnic - Kysucké lesní železnice, vedoucí z Oščadnice do Chmúry a Oravské lesní železnice, vedoucí z Lokce do Erdútky (nyní Oravská Lesná). Obě železnice byly vybudovány v letech 1915-1918 o rozchodu 760 mm. KOLŽ vznikla stavbou 10,5 km dlouhého spojovacího úseku z Gontkuly v Oravské Lesné do Chmúry. Technicky náročné bylo vybudování části spojovací tratě z Chmúry do sedla Beskydu, kde bylo nutno na úseku 1500 m (vzdušnou čarou) překonat převýšení 217 m, což bylo řešeno vybudováním 3 hrotových úvratí a zároveň se jako úvraťové vybudovaly stanice Chnúra a Beskyd-sedlo.

Hlavní trať byla dlouhá takřka 61 km a vedla z Oščadnice na Kysucích do Lokce na Oravě, ze které vedlo velké množství odboček. Ty byly zřizovány a rušeny podle momentální potřeby těžby dřeva. Největší délky dosáhla KOLŽ ve 20.letech - takřka 110 km.

Lokomotivní park tvořily především parní lokomotivy MÁV, Henschel, Krauss, Orenstein und Koppel a ČKD. Z vozů byly využívány nejčastěji oplenové podvozky na přepravu kmenů dřeva.

DSC_0081.jpg

A to už jsme pomalu dorazili do Krčmy z Korně. Budova má osm místností, z nichž přístupná je pouze malá část - restaurační. Dostanete zde klasická slovenská jídla, k nimž se nejlépe hodí Žinčica nebo Cmar. Vše velmi stylové ... a nemohou chybět mé oblíbené halušky, že. :-)

DSC_0121.jpg

DSC_0089.jpg

V roce 1994 se započalo s rekonstrukcí trati mezi 2. a 3. úvratí. Až do roku 1996 v provozu pro osobní dopravu část trati až po 2. úvrať, odkud je nádherný výhled na muzeum a do kraje. V roce 2005 došlo k sesuvu svahu, který část rekonstruované tratě mezi 1. a 2. úvratí a mezi 2. a 3. úvratí zničil. V roce 2004 bylo dokončeno zajištění svahu odvodněním a stavbou betonových opěrných zdí. V roce 2005 bylo v plánu začít pokládku kolejí po 2. úvrať a získání povolení k osobní přepravě. V zimě 2004 - 2005 ale část svahu opět ujela a tak zprůjezdnění tratě je opět v nedohlednu. Také bylo zjištěno, že někdo část zachovalého 8 km úseku začal rozebírat a rozkrádat.

Do budoucnosti se plánuje propojení této trati s Oravským úsekem.

A to je vše, přátelé...

Veškerá pořízená fotodokumentace je zde pod textem. Foceno z ruky na Nikon D90, bez použití filtrů a jiných dalších hraček. Videa ze železnice natočená mnou na foťák.

Více fotek z této oblasti, včetně videí, na adrese : www.martinekradek.cz

Sepsáno za částečné pomoci z těchto zdrojů : vychylovka.sk, kysuckemuzeum.sk, hornictvi.info, slovenskepovestikdebolotambolo.webnode.sk, wikipedia.org

Autor: Radek Martinek | pondělí 8.8.2011 10:35 | karma článku: 12.13 | přečteno: 1571x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Fotoblogy

Jiří Stratil

Praha s dostavbou Staroměstského náměstí počítá

Názory jsou různé, ale převažuje zájem o nové dostavění proluky po zbourané Nobileho radnici, která vyhořela po nacistických leteckých a pozemních útocích ve dnech 6. a 8.května 1945.

20.10.2017 v 8:08 | Karma článku: 3.62 | Přečteno: 87 | Diskuse

Renata Šindelářová

Babí léto v Orlických horách

Les plný slunce a barev, který vás donutí zastavit a pokochat se. Zemská brána, Pastviny, Říčky, Neratov. Orlické hory právě v těchto dnech.

20.10.2017 v 7:09 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 279 | Diskuse

Jiří Stratil

Proč dostavět Staroměstské náměstí? VI

Všechny soutěže na přestavbu a po 2.sv.válce na dostavbu zničeného radničního křídla byly z hlediska funkce - na novou budovu Magistrátu hl.m.Prahy.

19.10.2017 v 9:48 | Karma článku: 8.04 | Přečteno: 182 | Diskuse

Ondra Musil

Jaká je naše volba? Volíme...

Volební napětí stoupá do závratných výšin. Už to máme za pár. Člověk se pod vlivem, pod vlivem médií jen těžce brání nelibým pocitům z nedostatku slušnosti, tolerance a otevřenosti k názorům druhého.

19.10.2017 v 8:10 | Karma článku: 9.16 | Přečteno: 193 | Diskuse

Lucie Plicová

Kuba. Ostrov "svobody", kde se zastavil čas

Tabákové plantáže ve Viňales, Havana přezdívaná jako "Paříž uprostřed Karibiku", pastelově zbarvené domky v Trinidadu a Baracoa, místo na samém východě, kde přistál Kryštof Kolumbus.

18.10.2017 v 19:48 | Karma článku: 21.90 | Přečteno: 670 | Diskuse
Počet článků 18 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1415
Jsem uživatelem svého života, na který píši strohé recenze. Zajímá mne svět kolem mého já, a to nejen v dosahu zorného pole ale mnohem dál. www.martinekradek.cz


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.